5кл.Тема.
Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом
Мета:
· навчальна: поглибити знання
про способи визначення написання ненаголошених голосних, що не перевіряються
наголосом;
·
розвивальна: розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, асоціативну уяву;
·
виховна: виховувати культуру усного й писемного мовлення.
Внутрішньопредметні
зв'язки: лексикологія, синтаксис, мова і мовлення.
Міжпредметні
зв'язки: художня література, усна народна творчість.
Тип уроку:
урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
II.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
Підготовча
вправа (увесь клас)
► Уставте
пропущені букви, поясніть правопис слів. Виділені слова запишіть фонетичною
транскрипцією.
1. Соловейко
на калині то зат..хав, то щ..бетав (Т. Шевченко). 2. Он зірка в небі
прол..тіла, погасла зірка в в..шині (В. Сосюра).
3. Кр..ло зорі рум’янить тучі у
голубій дал..ч..ні (В. Сосюра).
Спостереження
над мовним матеріалом
► Прочитайте
виразно текст.
► Яка пора
року в ньому змальована? Обґрунтуйте свою думку.
► Ще раз
вимовте виділені слова. Які ненаголошені голосні ви чуєте?
► За
допомогою розглянутої таблиці визначте букви, які треба вставити в слова,
випишіть ці слова в зошит фонетичною транскрипцією.
Рибалки
допл..вли до Цареградського гирла, м..нули єрики і пристали в самому гирлі до
кордону. Човен повернув за гострий ріг піскуватої коси і вступив у Чорне море,
пл..вучи попід низькимбер..гом. Чер..з кілька верст рибалки пристали до бер..га
й позносили м..режі, неводи й посуд на пл..сковату піскувату пер..сип, що
слалася понад морем, одділяючи солоне озеро од моря й од л..ману. Те озеро було
колись затокою моря. Крутий бер..г озера, що, мабуть, був колись бер..гом моря,
стояв у тумані, неначе стіна, вкритий зел..ною травою; під ним
зел..нілоб..гатооч..рету та оситняги (За І. Нечуєм-Левицьким).
► Знайдіть
речення з однорідними членами. Яку синтаксичну роль вони виконують у реченні?
За допомогою чого вони поєднуються?
► Знайдіть
речення з означеннями.
► За
тлумачним словником з’ясуйте значення слів: гирло, єрик, очерет, оситняг,
мережа.
Робота з таблицею
►
Ознайомтесь із таблицею. Уважно прочитайте правила, запам’ятовуючи приклади й
винятки. Не дивлячись у таблицю, запишіть по два приклади до кожного правила й
винятки (якщо є).
Ненаголошені голосні, що не перевіряються
наголосом
|
Способи
визначення
|
Приклади
|
|
Пишемо е
|
|
|
1. Якщо
ненаголошений звук випадає:
Увага! У
кількох дієслівних коренях випадає ненаголошений [и]:згинати — зігну,
починати — почну, вмикати — увімкну, засинати — засну та ін.
|
палець —
пальця, справедливий — правда, травень — травня
|
|
2. У
сполученнях -ере-, -еле-
|
вересень,
черешня, очерет, перейти, шелест, пелена
|
|
3. За
словником
|
неділя,
понеділок, четвер, пшениця, олень, верблюд, ведмідь
|
|
Пишемо и
|
|
|
1. У
групах -ри-, -ли- між приголосними у відкритих складах:
Винятки
(відповідно до вимови): дрімати, тріщати, дрімливий, дрімота, перебріхувати,
злітати
|
тривога,
кривавий, дрижати, криниця, глитати
|
|
2. За
словником
|
джигіт,
фехтування, лимон, режим
|
|
Способи
визначення
|
Приклади
|
|
Пишемо а
|
|
|
3. Після
г, к, х перед складом з а:
Винятки:
пишемо й вимовляємо о в словах богатир (силач, велетень), борсук, комиш,
комірка, коровай
|
гаразд,
гарячий, кажан, калач, хазяїн, халява, багато, багач, багатир
|
V.ФОРМУВАННЯ
ВМІНЬ І НАВИЧОК
Коментоване
письмо
► Перепишіть
слова і вставте пропущені букви е, и. Поясніть їх правопис. Виділіть слова,
написання яких перевіряється за словником.
Гал..рея,
кр..вавий, віт..р, мат..мат..ка, зб..р..гти, г..рячка, кр.. тичний,
б..р..жливий, прав..дний, ш..л..стіти, м..нулий, тр..мтіти, р..жим, гр..міти,
дж..р..ло, серп..нь, к..чан, вс..р..дині.
Пошуково-дослідна
робота
► Доберіть
до кожного слова по два спільнокореневих. Підкресліть букви, що позначають
ненаголошені [е], [и], [а], [о].
Секретар,
режим, комин, бригадир, гаразд.
Творче
конструювання
► Перепишіть
речення, вставивши пропущені букви.
► Допишіть
незакінчені речення, вибравши слова, запропоновані подані нижче.
► Зі
словами, які залишилися, складіть речення.
► Чому можна
зробити помилку у виборі букви? Що допоможе не помилитися?
На л..ваді
літає м..телик. К..париси дуже гарні. П..ріг з ц..булею. Кил..м біля д..вана. У
ш..нелі є к..шеня. П..нал у ч..модані. Тривожусь за д..ктант. У т..атр їдемо в
м..тро. К..рмов..лосипеда. М..нулахв...лина. Б..нзин і сп..рт займаються за
с..кунду. Б..тон міцний, як м..тал. Ап..тит від ап..льсина і ... На
календарі...
Слова для
довідок: Д..тина, л..мон, м..даль, абр..коси.
Побудова
асоціативних пар
► Для
кращого запам’ятовування правопису вказаних слів доберіть до них асоціативні
пари за зразком.
Зразок:
чемпіон — почесний чемпіон, криниця — крига в криниці.
Директор,
вінегрет.
Фізкультхвилинка
► Виконайте
вправу, уголос читаючи вірш із дотриманням норм вимови.
|
Трава
низенька-низенька,
Дерева
високі-високі.
Вітер
дерева колише-гойдає
То вліво,
то вправо нахиляє
То вгору,
то назад,
То вниз
нагинає.
Птахи
летять-відлітають,
А учні
тихенько за парти сідають.
|
(присісти)
(підняти
руки вгору)
(іобернутися
ліворуч, праворуч)
(нахил
вправо, вліво) (потягнутися вгору, назад) (нагнутися вперед)
(помахати
руками)
(сісти)
|
Скоромовки
Бабин біб
розцвів у дощ —
Буде бабі
біб у борщ.
Бобер
на березі з бобренятами бублики пік.
Босий
хлопець сіно косить,
Роса росить
ноги босі.
VI.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Мовознавчий
аналіз
► Прочитайте
слова. Охарактеризуйте вимову ненаголошених голосних у коренях слів, поясніть
правопис.
М..лодія,
нак..п, г..н..рал, тр..вога, ч..р..мха, пр..рода, кораб..ль, тер..н, дистанція,
л..генда, майст..р, стр..бок.
VII.
ПІДСУМОК УРОКУ
VIII.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте
вправу з підручника.
► Творче
завдання: до запропонованих слів доберіть асоціативні пари.
Коридор,
кореспондент, пиріг, бетон, борсук, хазяїн.
► Вивчіть
скоромовку:
Був собі
Карпо та Полукарпа, дапереполукарпився на маленькі полукарпенята.
|
Ненаголошені
голосні, що не перевіряються наголосом
Запам’ятаймо!
Написання слів, які не можна перевірити
наголосом, треба перевіряти за орфографічним словником. Такі слова потрібно
запам’ятовувати.
Наприклад: апельсин, чемодан, календар.
294 Запишіть слова з ненаголошеними
голосними, які не можна перевірити наголосом. Запам’ятайте їх правопис.
Абрикоса, апетит, бензин, бузина, кишеня,
вінегрет, кермо, левада, метал, метелик, пенал, секунда, театр, щеня.
295 Запишіть слова, вставляючи потрібну
букву.
В..дмідь, г..рой, д..ктант, д..ван, за..ць,
кил..м, ч..р..вики, м..даль, ц..мент, н..діля, пон..ділок, пр..дмет, т..атр,
ч..твер, яс..н.
296 Відгадайте ребуси. Слова-відгадки
запишіть.
![]()
297 Запишіть слова.
Запам’ятайте їх правопис. Яке значення мають перелічені слова? Скористайтеся
тлумачним словником.
Леміш, метушня, плекати, пшениця, серпанок,
тремтіти, чепурний.
298 Прочитайте слова,
запам’ятайте їх правопис. Складіть із трьома словами (на вибір) речення.
Запишіть їх. Поясніть орфограму «Ненаголошені голосні, що не перевіряються
наголосом».
Диплом, директор, кипарис, лиман, минулий,
цибуля, цимбали, чинара.
299 1. Прочитайте уривок
вірша. Про яке правило в ньому йдеться?
Перевірить неможливо
...Але є слова, що
в них
написання голосних
через наголос бува
перевірить
неможливо,
а тому такі слова
пам’ятати нам
важливо.
Я включаю їх у
вірш:
це, наприклад,
керувати,
це — легенда і
чекати,
це — левада і
леміш.
Д. Білоус
2. Виберіть три слова, правопис яких
потрібно запам’ятати. Поясніть значення цих слів. Складіть і запишіть із ними
речення.
300 1. Установіть відповідність
між словом і його тлумаченням.
![]()
2. Поміркуйте, яку з названих рис характеру
вам треба в собі виховувати.
301 Відгадайте загадки.
Слова-відгадки запишіть. Запам’ятайте їх правопис.
1. Жовте, соковите, на дерев’янку надіте.
2. Залізний кінь пофарбований і гумою підкований. 3. Горбатий мішок на
чотирьох стовпах стоїть. 4. Видно край, а до нього не дійдеш. 5. От чудасія!
Лечу на коні, що бігати вміє, а стояти — ні.
302 1. Прочитайте подані
слова й запам’ятайте їх правопис.
Інженер, океан, температура, телефон,
Інтернет, бейсбол.
2. Складіть із поданими словами речення.
Запишіть їх.
303 Виконайте тестове
завдання.
Усі слова записано правильно в рядку
А коридор, президент, тривога, фермер Б
секунда, горезонт, пиріг, колектив В сантеметр, черемха, криниця, депутат
|
|
|


Комментариев нет:
Отправить комментарий