понедельник, 8 февраля 2016 г.

 Мета:
·       навчальна: поглибити знання про способи визначення написання ненаголошених голосних, що не перевіряються наголосом;
·       розвивальна: розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, фонематичний слух;
·       виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення, свідоме ставлення до читання.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, синтаксис, мова і мовлення.
Міжпредметні зв'язки: художня література, усна народна творчість.
Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК ШКОЛЯРІВ
Бліцопитування
► Як вимовляємо голосні звуки під наголосом?
► Що змінюється, коли голосні стають ненаголошеними?
► Чи всі голосні в ненаголошеній позиції можуть вимовлятися з наближенням до інших голосних?
► Як таке наближення позначається на письмі?
Підготовча вправа (увесь клас)
► Поділіть слова на склади і знайдіть «зайве» слово в кожному рядку.
1. Гуска, курка, півень, гусеня, качка, зяблик.
2. Ромашка, волошка, троянда, лілея, мак.
3. Коза, кінь, свиня, кицька, вівця.
4. Березень, квітень, травень, червень, липень.
► Підкресліть у словах ненаголошені голосні.
 III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Лінгвістичний аналіз
► Запишіть фонетичною транскрипцією слова.
Роблю, земля, зошит, тому, котик, береза, зозуля, середина, минати, цьому, півень, зима.
► Перевірте за орфоепічним словником транскрипцію виділених слів.
Класифікація слів відповідно до правил написання
► Запишіть слова, вставляючи пропущені букви у три колонки:
1) ті, у яких написання голосних перевіряється наголосом;
2) ті, у яких написання голосних відповідає іншим правилам;
3) словникові слова.
Л..сток, дер..во, оз..ро, х..жак, кр..вий, спер..ду, шел..ест, кр..м..зний, нал..вати, хлоп..ць, з..мувати, р..бро, л..міш, г..н..рал, в..тр.. валий, д..вак, м..стецтво, н..діля, тр..мати, с..рпанок,т..пер, пл... кати, п..р..мога, к..л..ми, в..т..ран, п..ріг, трав..нь.
► Сформулюйте правила, за якими пишемо слова другої колонки.
► 3 виділеними словами складіть речення.
► Спишіть текст, ставлячи на місці крапок пропущені літери е абои. Поясніть, за якими правилами ви це робили.
► Прочитайте текст уголос, звертаючи особливу увагу на вимову ненаголошених голосних.
► У чому полягає особливість вимови виділених слів?
Школа — це насамп..редч..тання: вдумл..ве, зос..редж..не, таке, що захоплює розум і с..рце, індивідуальне ч..тання, ч..тання як творчий процес, у якому уч..нь наповнює слово пристрастю свого серця — він або захоплюється красою, благородством, моральною вел..ччю, або ж п..р..живає почуття обурення, презирства, непр..м.. ренності. Тому вважаємо завданням в..ликої ваги —відкрити перед учнями дивовижний світ книжок (За В. Сухомлинським).
► Поясніть постановку тире в першому реченні.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
► У якому розділі науки про мову вивчають правила написання слів із ненаголошеними голосними?
► Яка наука виробляє правила вимови звуків?
► Який словник дає довідки про вимову звуків?
Тестове завдання
► Установіть відповідність між написанням слів та визначенням способу перевірки. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою:
1
Вимпел.
А Можна змінити форму слова.
2
Голубка.
Б Можна дібрати спільнокореневе слово
3
Пелена.
В У сполученнях –ере-, -еле-.
4
Зупинити.
Г Ненаголошений звук випадає.
5
Рівень.
Д Словникове слово.
Фізкультхвилинка
► Чи є у віршику слова, що пишуться за повтореними сьогодні правилами?
Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
Іписати знов почнемо,
Відпочивши дружно враз,
Приступив до праці клас.
Скоромовки
Ой був собі коточок,
Украв собі клубочок
Та й сховався в куточок.
 Ой, збирала Маргаритка маргаритки на горі. Розгубила маргаритки Маргаритка у дворі.
 Пиляв Пилип поліна з лип, притупив пилку Пилип.
 VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
► Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
► Чия відповідь вам сподобалась найбільше?

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте вправу з підручника.
► Вивчіть скоромовку: Кричав Архип, Архип охрип, Не треба Архипу кричати до хрипу.



Комментариев нет:

Отправить комментарий