Мета:
· навчальна: поглибити знання про
способи визначення написання ненаголошених голосних, що не перевіряються
наголосом;
· розвивальна: розвивати мислення,
увагу, аналітичні здібності, фонематичний слух;
· виховна: виховувати культуру усного і
писемного мовлення, свідоме ставлення до читання.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, синтаксис, мова і мовлення.
Міжпредметні зв'язки: художня література, усна народна творчість.
Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК ШКОЛЯРІВ
Бліцопитування
► Як вимовляємо голосні звуки під наголосом?
► Що змінюється, коли голосні стають ненаголошеними?
► Чи всі голосні в ненаголошеній позиції можуть вимовлятися з наближенням
до інших голосних?
► Як таке наближення позначається на письмі?
Підготовча вправа (увесь клас)
► Поділіть слова на склади і знайдіть «зайве» слово в кожному рядку.
1. Гуска, курка, півень, гусеня, качка, зяблик.
2. Ромашка, волошка, троянда, лілея, мак.
3. Коза, кінь, свиня, кицька, вівця.
4. Березень, квітень, травень, червень, липень.
► Підкресліть у словах ненаголошені голосні.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Лінгвістичний аналіз
► Запишіть фонетичною транскрипцією слова.
Роблю, земля, зошит, тому, котик, береза, зозуля, середина, минати, цьому,
півень, зима.
► Перевірте за орфоепічним словником транскрипцію виділених слів.
Класифікація слів відповідно до правил написання
► Запишіть слова, вставляючи пропущені букви у три колонки:
1) ті, у яких написання голосних перевіряється наголосом;
2) ті, у яких написання голосних відповідає іншим правилам;
3) словникові слова.
Л..сток, дер..во, оз..ро, х..жак, кр..вий, спер..ду, шел..ест, кр..м..зний,
нал..вати, хлоп..ць, з..мувати, р..бро, л..міш, г..н..рал, в..тр.. валий,
д..вак, м..стецтво, н..діля, тр..мати, с..рпанок,т..пер, пл... кати,
п..р..мога, к..л..ми, в..т..ран, п..ріг, трав..нь.
► Сформулюйте правила, за якими пишемо слова другої колонки.
► 3 виділеними словами складіть речення.
► Спишіть текст, ставлячи на місці крапок пропущені літери е абои.
Поясніть, за якими правилами ви це робили.
► Прочитайте текст уголос, звертаючи особливу увагу на вимову ненаголошених
голосних.
► У чому полягає особливість вимови виділених слів?
Школа — це насамп..редч..тання: вдумл..ве, зос..редж..не, таке, що захоплює
розум і с..рце, індивідуальне ч..тання, ч..тання як творчий процес, у якому
уч..нь наповнює слово пристрастю свого серця — він або захоплюється красою,
благородством, моральною вел..ччю, або ж п..р..живає почуття обурення,
презирства, непр..м.. ренності. Тому вважаємо завданням в..ликої ваги —відкрити
перед учнями дивовижний світ книжок (За В. Сухомлинським).
► Поясніть постановку тире в першому реченні.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
► У якому розділі науки про мову вивчають правила написання слів із
ненаголошеними голосними?
► Яка наука виробляє правила вимови звуків?
► Який словник дає довідки про вимову звуків?
Тестове завдання
► Установіть відповідність між написанням слів та визначенням способу
перевірки. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник,
позначений буквою:
1
|
Вимпел.
|
А Можна змінити форму
слова.
|
2
|
Голубка.
|
Б Можна дібрати
спільнокореневе слово
|
3
|
Пелена.
|
В У сполученнях –ере-,
-еле-.
|
4
|
Зупинити.
|
Г Ненаголошений звук
випадає.
|
5
|
Рівень.
|
Д Словникове слово.
|
Фізкультхвилинка
► Чи є у віршику слова, що пишуться за повтореними сьогодні правилами?
Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
Іписати знов почнемо,
Відпочивши дружно враз,
Приступив до праці клас.
Скоромовки
Ой був собі коточок,
Украв собі клубочок
Та й сховався в куточок.
Ой, збирала Маргаритка маргаритки на горі. Розгубила маргаритки
Маргаритка у дворі.
Пиляв Пилип поліна з лип, притупив пилку Пилип.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
► Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
► Чия відповідь вам сподобалась найбільше?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте вправу з підручника.
► Вивчіть скоромовку: Кричав Архип, Архип охрип, Не треба Архипу кричати до
хрипу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий