понедельник, 8 февраля 2016 г.


ТЕМА:   Основні випадки чергування  у — в, і — й.
МЕТА:    навчальна - пояснити учням особливості чергування у — в,     і — й; на практиці продемонструвати милозвучність української мови;
розвивальна - розвивати творчі здібності дітей,  мовний смак, уміння вдосконалювати своє мовлення,
виховна - виховувати у школярів повагу до краси рідної мови.
Очікувані результати: учні усвідомлюють особливості чергування у — в, і — й; знаходять і виправляють орфоепічні помилки.
Внутрішньопредметні зв’язки:  фонетика, орфоепія, синтаксис.
Міжпредметні зв’язки:  література.
Тип уроку:  урок формування практичних знань,  умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ  УРОКУ
I.                   Організаційний момент
1.                  Учитель вітається з класом и просить учнів  йому посміхнутись.
2.                  Учитель пропонує показати власні відчуття на початку уроку.
       
II.                Мотивація навчальної діяльності
1. Приблизно 70% населення України розмовляє  українською мовою, яка була визнана однією з наймелодійніших мов світу! На конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році українська мова посіла 3 місце після французької та перської за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла 2 місце, а перше - отримала італійська.
2. «Мозковий штурм». Чому, на вашу думку нашу  мову вважають  мелодійною?  (Відповіді)
3.   Прочитайте подані  у двох стовпчиках словосполучення.
Дуб і береза                -------         дуб й береза.
Почав іти                     -------         почав йти.
Працюють у нас        -------         працюють в нас.
Побачив усіх               -------         побачив всіх.

Які з них було легше вимовляти?  Чому?
ІІI.    Оголошення теми й мети уроку
IV.     Актуалізація опорних знань учнів
1.                  Перевірка домашнього завдання.
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.   За допомогою чого ми досягаємо милозвучності рідної мови.     
     (На дошці  визначення «МИЛОЗВУЧНІСТЬ»)
Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови  сполук звуків. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути як за допомогою спрощення в групах приголосних, так і за допомогою чергування прийменників У - В  та  сполучників      І – Й.   
2.  Робота з таблицею.
Основні випадки чергування  у — в

У   вживається


В   уживається

У — В  не чергуються
Між приголосними: навчаюсь у гімназії
Між голосними:
 була в Одесі
У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:
воротар,  усмішка.
На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок.
На початку речення перед голосними:     В оранжереї красиві квіти.
У власних іменах і в словах іншомовного походження:
Ворскла,  Врубель.
Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-:
Я  у Львові.
Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв-  і под.)

Моя вдача. 


3.  Робота з таблицею.
Основні випадки чергування сполучників і — й

Завжди і


Завжди й
Після будь-якого розділового знака:
Вітер війнув, і  облетіло листя.

Між приголосними  звуками:
Ось  і  прийшла  весна.

Між голосними звуками:
срібло  й  олово.

Початок речення.
І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).

Після голосного звука перед приголосним:
розуміє  й  пояснює.
Зіставлення понять: зима і літо.


Перед  звуком [й]                                 та буквами я, ю, є, ї:
Воля і яснії сни.



4.  Запишемо число і тему уроку.  
5.   Робота з підручником.
-  Опрацювання теоретичного матеріалу ст..177.
-  Виконання вправи 361  (усно).                                                          
  Учні ланцюжком зачитують сполучення слів, обирають правильний варіант і обґрунтовують свій вибір.                                                                                                                           
6.  Лінгвістична гра   «Редактор».
Доберіть  з дужок  прийменник  або сполучник. Поясніть свій вибір.
Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.                       
  Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.                                                
(В, у) пісні наша доля.                                                                                        
 Вік  учням (в, у)читись, а  (в, у)чителям — навчать.                                                                                                                                                 (В, у) вікнах перші вогні.                                                                         
(В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками.                                                                                                        Пісня (й, і) праця — великі дві сили.                                                         
 Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави.                                                                                                                         А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.
IV.  Закріплення знань, умінь і навичок
1.  Розподільний диктант.     Робота в зошитах.                                                                 
   Двоє учнів працюють  біля дошки ,  а решта  – на місцях.  
                                                                                                                      
  Запишіть в одну колонку слова, в яких може відбуватися чергування у–в, а в другу — ті, в яких не буває такого чергування.
Іван, університет, установа, влітку, врожай, уява, указ, взимку, враження, учитель, вступ, утопія, улесливий, ввічливий.
                                         2.   Пояснювальний диктант.         
Запишіть текст під диктовку.                                                   

  Підкресліть чергування  у — в, і — й, обґрунтуйте відповідь.
Гусенятко розплющило одне очко, потім друге, пискнуло  і — народилося. Мама подивилась на нього, вкрила його крилом і заплакала: вночі гуси мали відлітати. Її чоловік з табуном і старшими дітьми зранку подався політати над полем і плавнями перед відльотом. (М. Вінграновський)                             
    V.  Домашнє завдання,  інструктаж щодо його виконання
1.  Вивчити  правила на стор.177.
    VI.  Підсумок уроку
1.  Інтерактивна  вправа  «Мікрофон».                                            
2.   На  уроці  я навчився  (навчилася)
 Ключові слова:  милозвучність,  чергування
                                                                                                                              
  VII.    Оцінювання
                                                                                                                        
Доберіть  з дужок  необхідний прийменник  або сполучник.                Поясніть свій вибір.
Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.                          Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.                                                 (В, у) пісні наша доля.                                                                                         Вік  учням (в, у)читись, а  (в, у)чителям — навчать.                                                                                                                                                 (В, у) вікнах перші вогні.                                                                           (В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками.                                                                                                        Пісня (й, і) праця — великі дві сили.                                                           Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце          (й, і)  трави.                                                                                                                         А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.
Дуб і береза
Почав   іти
Працюють у нас
Побачив   усіх
 Дуб  й  береза
Почав   йти
Працюють в нас
Побачив   всіх


                                      Основні випадки чергування  у — в
У   вживається
В   уживається
У — В  не чергуються
Між приголосними: навчаюсь у гімназії
Між голосними:
 була в Одесі
У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:
воротар,  усмішка.
На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок.
На початку речення перед голосними:     В оранжереї красиві квіти.
У власних іменах і в словах іншомовного походження:
Ворскла,  Врубель.
Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-:    Я  у Львові.
Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв-  і под.)

Моя вдача. 


           Основні випадки чергування сполучників   і — й

Завжди і
Завжди й


Після будь-якого розділового знака:
Вітер війнув, і  облетіло листя.

Між голосними звуками:
срібло  й  олово.


Між приголосними  звуками:
Ось  і  прийшла  весна.



Початок речення.
І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).

Після голосного звука перед приголосним:
розуміє  й  пояснює.

Зіставлення понять: зима і літо.



Перед  звуком [й]                                 та буквами я, ю, є, ї:                          Воля і яснії сни.


Комментариев нет:

Отправить комментарий