Сполучник як службова частина мови
Сполучник — незмінна службова частина мови, що сполучає однорідні члени речення та частини складного речення. Сполучники не мають лексичного значення, вони не є членами речення. За своїм призначенням сполучники поділяють на такі розряди:
- сполучники сурядності, які поєднують однорідні члени або рівноправні частини складного речення: Ластівка день починає. а соловей його кінчає.
- сполучники підрядності, які поєднують головну й залежну частини складного речення: Сова каже, що її діти кращі.
За своїм значенням сполучники сурядності та підрядності поділяються на групи.Сполучники сурядності:
єднальні: і, й, та, і…і, ні…ні, ані…ані;
протиставні: а, але, та, проте, зате, однак;
розділові: або, чи, хоч, то…то, або…або, чи…чи, хоч….хоч, то…то, не то…не то, чи то…чи то.
Сполучники підрядності:
часові: коли, як, доки, перед тим як;
причинові: бо, тому що, через те що, у зв’язку з тим що;
мети: щоб, для того щоб, аби;
умовні: як, якщо, якби, коли;
допустові: хоч, дарма що, хай;
порівняльні: як, наче, неначе, мов, мовби;
з’ясувальні: що, щоб, як.
Кому ставлять перед другим із розділових сполучників, якщо вони поєднують однорідні члени речення або частини складного речення. Між частинами складного речення перед сполучниками сурядності або підрядності ставлять кому.
За будовою розрізняють сполучники: — прості і, а, але, чи; складні, що утворені поєднанням в одне слово двох частин мови: зате, проте; складені, що утворені з кількох слів: тому що, задля того щоб. Складні сполучники пишуться разом. У складених сполучників усі слова пишуться окремо. Кому при складених сполучниках ставлять один раз, перед усім сполучником. Сполучники зате, проте, щоб, якби треба відрізняти від однозвучних із ними самостійних частин мови, які з прийменником за, про та часткою би, б пишуть окремо.
Урок ____. Частини мови. Сполучник. Використання сполучників і, та, й, а, але для зв'язку слів у реченні
Мета:
навчальна: повторити та систематизувати знання і вміння з теми;
розвивальна: розвивати творчий підхід до виконання роботи;
виховна: виховувати шанобливе ставлення до слова.
Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, орфографія; синтаксис, пунктуація; мова, мовлення.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, культура.
Тип уроку: повторення та узагальнення знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
> Прочитайте речення. Яка його основна думка? Назвіть письменників, поетів, твори яких ви любите читати. Яку частину мови, що зустрілася в цьому тексті, ми ще не повторювали?
Багато митців-письменників допомагали кожному народові розвивати його мову і тим високо підносили його віру серед інших народів.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Робота з текстом
> Напишіть під диктовку вислів К. Ушинського про засвоєння мови. Як ви розумієте його смисл? Підкресліть знайомі вам сполучники. Яку роль вони виконують у реченні?
Засвоюючи рідну мову, дитина засвоює не самі тільки слова, їх сполучення та видозміни, але безліч понять, поглядів на речі, велику кількість думок, почуттів, художніх образів і філософію.
IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Тренувальні і творчі вправи
Вправа 1
> Складіть речення зі сполучниками і, а, але. Запишіть їх.
Вправа 2
> Перепишіть речення. Поставте, де треба, розділові знаки. Сполучники підкресліть.
1. Ніч була темна але тиха. 2. Якби не жовте листя в садах, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо а справжнє літо. 3. Червоне сонце сідає й заливає степи. 4. Птиця розпустила широкі крила, як у павича хвіст, та все співала та все спускалась нижче по гіллі (/. Нечуй-Левицький).
Вправа З
> Прочитайте вірш російською мовою. Яка його основна думка? Складіть речення про українську пісню. Назвіть у ньому всі частини мови, які ми повторили.
Я постою у края бездньї И вдруг пойму, сломясь в тоске, Что все на свете — только песня На украинском язьіке.
Л. Кисельов
Вправа 4
> Прочитайте речення. Зверніть увагу, які ще є сполучники. Складіть із ними свої речення і запишіть.
1. Ніч осіння на дощі та тумани багата (Леся Українка). 2. Ми поспішали, бо починалося вже весняне бездоріжжя (П. Верни-гора). 3. На ходу Соломія висмикувала стебло або корінь водорості (М. Коцюбинський). 4. Наш клас теж брав участь у допомозі ветеранам. 5. Я сказав товаришеві, що допоможу йому в навчанні.
Вправа 5
> Складіть схему частин мови: з одного боку — іменник, прикметник, числівник, займенник, прислівник (з прикладами), з іншого — прийменник, сполучник (також із прикладами).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда
- Які ви знаєте сполучники?
- Яку роль вони відіграють у реченні?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
> Виконайте вправу за підручником.
> Напишіть твір на тему «Частини мови».
Комментариев нет:
Отправить комментарий