Пряма мова. Дiалог. Тренувальнi вправи
Мета: поглибити й закрiпити
знання учнiв про пряму мову, дiалог, роздiловi знаки при них;
продемонструвати на конкретних прикладах вiдмiннiсть мiж прямою мовою i дiалогом;
формувати вміння розвивати навички виразного читання дiалогiв, увагу,
аналiтичнi здiбностi; виховувати зацiкавлення художнiм словом,прагнення бiльше
читати.
Тип уроку: урок застосування й закрiплення знань.
Перебiг уроку
Актуалiзацiя
мотивацiйних резервів учнiв з теми.
Бесiда
- Що таке
пряма мова?
- Що
спiльного мiж прямою мовою й дiалогом? У чому вiдмiннiсть?
- Якi
роздiловi знаки ставимо при прямiй мовi й дiалозi?
Графiчний диктант-вiкторина. Запишiть схеми речень
з прямою мовою. З яких творiв узято рядки?
- «То ж,
дiду коханий, вареник гречаний!» –кричить дiтвора (Л.Глiбов,
«Химерний, маленький»).
- Гнiвно
вiн гукнув iз трону: «Гей, ледачі сльозiвцi! Хто впiймає Лоскотона, буде
мужмоїй дочцi!» (В.Симоненко, «Цар Плаксiй
таЛоскотон»).
- «Що
воно за знак? – промовив вiн сам до себе. – Дерева стоять i не поворухнуться, а
воно щось шумить та пищить. Чи не хухи часом?»(В.Королiв-Старий,
«ХухаМоховинка»).
- Якої
схеми не вистачає? Запишiть її iпрокоментуйте.
Ознайомлення учнiв з
темою, метою i завданнями
уроку.
Словникова
робота. Сьогоднi на уроцi ми проведемо
лiтературну «дегустацiю».
Що означає це слово? (Дегустацiя
– визна-чення на смак якостi якої-небудь страви.)Упрямому чи
переносному значеннi вжито слово у словосполученнi лiтературна
«дегустацiя»?
Формулювання
проблеми уроку. Ми «дегустуватимемо» книжки для дiтей, працюючи з
текстами. Ви маєте визначити, яка книжка була для вас
найкращою «на смак»,тобто викликала найбiльше зацікавлення.З якою метою це
робитимемо, ви дасте вiдповiдь наприкiнцi уроку.
Освоєння теми уроку.
Виконання системи завдань.
Коментований
диктант (на основi уривка з твору Валерiї Жерлiциної «Як я провела свої лiтнi
канiкули в маминому дитинствi»). Запишiть текст з голосу вчителя. Прокоментуйте
пунктограми.
Мама усмiхнулась:
– Це не проста каблучка, бо завдяки їй я можу будь-якої
митi перенестися у своє дитинство. Варто лише одягнути каблучку на палець.
– Перенестися по-справжньому? – недовiрливо подивилася я
на маму.
– Так, мов у казцi, в яку зараз нiхто з дорослих не
вiрить. Хочеш провести в моєму дитинствi свої лiтнi канiкули?
- Пояснiть,
що означає слово каблучка,дiбравши до нього синонiми.
Аналiз тексту (на основi казки Ірини Калинець «Мiсячний
хлопчик»). Прочитайте текст спочатку мовчки, а потiм в особах.
– …Я своєї мами цiле лiто
не бачила.
– Як то?
– Нiби не розумiєш? Бо я втекла з дому. Набридло, одне й те
ж весь час – добре вчися, i будь слухняна, i поважай
учителiв… А наш учитель математики Юрiй Петрович… Стане бiля дошкий
щось на нiй пише, пише…
– Формули, мабуть?
– Я не знаю… Ми собi своє робили – хлопцi в морський бiй грали,
дiвчата – про артистiв…А вiн: «Двiйки всiм виставлю!» А Славко, рудий, iз
сусiднього будинку, каже: «А в мене буде дванадцять…»
- Доведiть,
що в уривку поєднано діалог i пряму мову. У яких випадках автори
використовують дiалог, а в яких – пряму мову? Запам’ятайте, що речення з
прямою мовоювсерединi дiалогу вживають також тодi, коли потрiбно передати
думки персонажа.
Самостiйна
робота. Розставте роздiловi знаки в дiалозi, що мiстить пряму мову
(уривок з оповiдання Юрiя Винничука «Гопля i Пiпля,
нерозлучнi друзi»).
Слухай Пiпля озвався по довгiй мовчанці Гопля як на мене
то це найдивнiший метелик зусiх яких я бачив на вiку.
У мене просто голова розболiлася вiд його дурнуватих запитань.
Як ти думаєш вiн прилетить iще до нас?
Усе може бути. Адже вiн сказав До скорого побачення.
Дослiдження-спостереження (на основi уривка з повiстi
Всеволода Нестайка «Чудеса
в Гарбузянах»). Прочитайте текст. Знайдiть дiалог.
…Пiдходить твiй, Цигане, батько до твого,Марусику, й каже: «Нате вам,
сусiде, того бiлета лотерейного,
везiть в ощадкасу». – «Та ви ж збиралися вранцi самi! Чому ж…» – «Не було коли…
Берiть, ви ж просили». Твiй, Марусику,брови як насупить: «Нi, – каже, – не
хочу!» –«Та нате ж!..» – «Не хочу i все…»
- У чому
особливiсть такого дiалогу?Якi роздiловi знаки ставлять у дiалозi, який записано в рядок? (Кожну
реплiку беруть улапки, мiж ними ставлять тире.)
Дослiдження-реконструювання. Запишiть реплiки дiалогу з дитячого
детективу Марiї i Сергiя Дяченкiв «Пригоди Марiйки Михайлової» в один рядок. Розкрийте дужки, пояснiть
орфограми.
– Як твої шкiльнi справи? – (з/с)питалаМарiванiвна.
– Завтра контрольна. З мат..матики. Хотiлаб я захворiти на гри(п/пп)!
– Дурницi! Контрольна – це ж лише (сорок)п’ять хвилин, а гри(п/пп) – аж
на дватижнi!
– Авжеж, – сказала Марiйка. – Марiванiвно… А чи у вас у гру(п/пп)i були коли-небудь жадiбнi хлопчики?
Складання мiнi-фанфiкiв. Прочитайте дiалог з повiстi Ярослава Стельмаха «Вiкентiй Прерозумний». Придумайте продовження – розлогу реплiку про
те, що попросив Вiкентiй.
– До речi, чудеса ми не продаємо, а даруємо,тож насправдi мене слiд було
б назвати дарувальником чудес… То яке твоє бажання?
– А що ви можете подарувати? – поцiкавився Вiка.
– І вiн iще питає! – сплеснув долонями дарувальник чудес. – Усе! Усе я
можу!.. А от що ти хочеш?
Вiка замислився…
Пiдсумок уроку.
- Чи
досягли ми мети нашої лiтературної «дегустацiї»? Яка книжка видалася вам «найсмачнiшою»?
- Якi
новi знання про пряму мову й дiалог ви здобули?
Домашнє завдання.
О б о в ’ я з к о в е: пiдготуватися до контрольної роботи.
Навибiр: виконати вправу з пiдручника або написати дiалог про самостiйно прочитаний твiр
українського автора, усередині якого було б речення з прямою мовою.
Комментариев нет:
Отправить комментарий